torstai 19. lokakuuta 2017

Moskovan matka oli todella kiva!

9. luokan opintomatka Moskovaan starttasi maanantaina 25. syyskuuta 2017.

80 yhdeksäsluokkalaista, vanhempaa ja opettajaa tekivät survoutumisen maailmanennätyksen mahtumalla 30 hengen luokkatilaan ja purkautumalla sieltä ulos hengissä. Sen jälkeen he kipusivat linja-autoihin, jotka käänsivät keulansa Vainikkalaa kohti. Liki välittömästi alkoivat joensuulaiset ja lappeenrantalaiset pikkugangstat joraamaan takapenkillä ja matka meni Partymeйkerin merkeissä.

Tullissa nupit kääntyivät pohjoiseen tarkastajien tullessa, mutta ketään ei onneksi saatu kiinni aseiden, alkoholin tai pienten sienten hallussapidosta.

Kaikki pääsivät puhtain paperein junalaiturille ja odottelun jälkeen raiteille kurvasi Tolstoi-juna. Ihmiset kiiruhtivat sisään ja hytteihinsä, minkä jälkeen alkoi kolmas maailmansota punkkapaikoista.

Loppuillan ajan maisteltiin hytistä löytyneitä herkkuja, mm. hyönteiskarkoitteella höystetyiltä tohveleilta maistuvia blinejä, kuivia kroisantteja ja suklaata (joka maistui ihan hyvältä!), riehuttiin paikat sekaisin ja nukahdettiin aivan liian myöhään. Junamatka meni siis loistavasti!

Tiistaiaamuna heräsimme junassa kahdeksan aikaan ihan hyvin nukkuneina. Joillakin yöunet saattoivat hyvän hyttiseuran ja jännityksen takia jäädä lyhyehköiksi. Juna saapui Moskovaan, Leningradin asemalle, yhdeksän jälkeen. Astuimme ulos junasta intoa täynnä. Olimme vihdoin saapuneet Moskovaan!

Aseman luona meitä odotti kaksi bussia valmiina viemään meidät kiertoajelulle ihmeelliseen Moskovaan. Ahtauduimme busseihin ja lähdimme kiertoajelulle. Meillä oli oppaana paikallisia opiskelijoita, jotka kertoivat meille paljon tietoa Moskovasta. Hetken aikaa ympäriinsä ajeltuamme pysähdyimme näköalapaikalle Varpusvuorille ihailemaan kauniita maisemia.

Kiertoajelun jälkeen jalkauduimme vielä keskustaan katselemaan ja tutkimaan paikkoja. Näimme hienoja kirkkoja, suihkulähteitä, patsaita ja tietysti upean Punaisen torin. Kävelyn jälkeen olimme erittäin nälkäisiä, joten suuntasimme Okhotny Ryad -kauppakeskukseen syömään. Kauppakeskuksessa oli monenlaisia ruokapaikkoja, joista suurin osa tarjosi pikaruokaa. Kävimme syömässä Teremokissa, joka tarjoaa venäläistä pikaruokaa. Ruoaksemme valikoitui pelmenejä ja erilaisia blinejä. Ruokailun jälkeen kiertelimme vielä hetken katselemassa kauppoja.

Kello oli jo paljon, joten lähdimme busseilla kohti hotelli Kosmosta. Hotellin ovella matkatavaramme läpivalaistiin. Kenenkään matkalaukusta ei onneksi löytynyt aseita tai ilotulitteita. Hotellin aulassa oli hirveästi aasialaisia. Matkanjohtajamme Mari Yanchukovich oli jo valmiiksi kirjannut meidät kaikki sisään hotelliin, joten pääsimme suoraan huoneisiimme, jotka olivat 20. kerroksessa. Hotellihuoneet olivat ihan hyviä, vaikka puutteita, esimerkiksi pistorasioista, oli.

Illalla söimme hotellin buffetissa, jossa ruoka oli ihan hyvää. Valikoima oli ehkä vähän suppea, mutta ainakin marengit olivat hyviä. Kun vatsamme olivat täynnä, suuntasimme takaisin huoneisiimme. Ennen nukkumaanmenoa harjoittelimme hotellin puhelimien käyttöä ja juoksimme kilpaa käytävillä. Puolen yön maissa suurin osa oli jo unten mailla.

Herättyämme keskiviikkoaamuna suuntasimme metrolla kohti Punaista toria. Siellä kävimme Mausoleumissa katsomassa suuren Neuvostoliiton johtajan, Leninin balsamoitua ruumista. Mausoleumissa piti olla täysin hiljaa eikä saanut kuvata, sillä se on käytännössä hauta. Monet Leninin ruumiin nähneet sanovat, että se näyttää vahanukelta.

Mausoleumin jälkeen lähdimme tutustumaan yhteen Venäjän tärkeimmistä nähtävyyksistä, Kremliin. Kävimme siellä monissa kirkoissa ja teimme aiheeseen  liittyviä tehtäviä. Näimme myös Tsaarikellon ja Tsaaritykin. Lopuksi kokoonnuimme Kremlin pääporteille odottamaan ravintolaan lähtöä.

Lähdimme kävelemään kohti Godunov-ravintolaa, jossa meitä odotti neljän ruokalajin lounas. Ruoka oli hyvää ja täyttävää, vaikka monet ruokailijoista olivatkin liian nirsoja. Sitten meillä oli paljon ostosaikaa Punaisen torin läheisessä kauppakeskuksessa. Osa kävi myös GUM:issa, joka on Moskovan vanhin kauppakeskus. Siellä on todella kallista, mutta itse kauppakeskus on todella esteettinen ja varmasti käymisen arvoinen.

Seuraavana ohjelmassamme oli Moskovan kuuluisin kävelykatu, Arbat. Siellä kävelimme koko kadun läpi tehden samalla tehtäviä. Kadulla oli paljon matkamuistokauppoja ja se on koristeltu kukilla hienosti. Ostimme sieltä matkamuistoja Lappeenrantaan ja jotkut kävivät syömässä. Sitten menimme metrolla takaisin hotellille.

Torstaina heräsimme kello 8 ja lähdimme aamiaiselle omaan tahtiin. Syötyämme pakkasimme tavarat ja veimme ne hotellin alakertaan. Lähdimme Kosmonauttimuseoon, jossa oli todella kivaa. Sieltä lähdimme yritysvierailulle, 5. ja 6. ryhmä kävivät suomalais-venäläisessä koulussa. Siellä meille kerrottiin että koululla ei ole rahaa. Koulun jälkeen kävimme yhdessä Moskovan pienimmistä ostoskeskuksista (oikeasti todella iso). Siellä meillä oli kolme tuntia ostosaikaa.

Kun oli aika lähteä 5. ja 6. ryhmä päättivät lähteä sieltä bussilla, minkä takia juutuimme ruuhkaan emmekä ehtineet puistoon. Bussimatka oli todella hauska. Saavuimme hotellille, olimme siellä jonkin aikaa ja lähdimme bussilla juna-asemalle. Juna-asemalla istuimme lattialla kaksi tuntia ja odotimme junaa. Kun pääsimme junaan omiin hytteihin, jotkut (Aksia) kävivät nukkumaan. Loput muuttuivat lepakoiksi. Moskovan matka oli todella kiva.